Het stationsgebied in Nijmegen krijgt de komende jaren een ingrijpende facelift.  Op het traject Nijmegen – Schiphol moet uiterlijk 2028 spoorboekloos gereden worden. Dat betekent dat er elke 10 minuten een trein rijdt. Daarvoor is in Nijmegen een extra perron nodig. Deze werkzaamheden worden aangegrepen om ook aan de westkant een voilwaardige ingang van het station te maken. Dat betekent dat daar ook de nodige voorzieningen, zoals een fietsenstalling en kiosken komen. De tunnel wordt daardoor 300 meter langer.

Ondertussen wordt ook de spoorlijn naar Roermond, de zogenaamde Maaslijn, aangepakt. Daardoor kunnen op dit traject snellere electrische treinen kunnen rijden. Initiatief hiervoor kwam van de provincie Limburg, maar ook Gelderland heeft er aan meebetaald.  Eind vorig jaar werd al bekend dat er opnieuw gepraat wordt over de reactivering van de spoorlijn Nijmegen – Kleve.

En dan is er natuurlijk de discussie over het herstellen van het oude station Nijmegen (zie foto). Dit station is tijdens het bombardement in de 2e wereldoorlog zwaar vernield en later vervangen. Overigens was ook dit niet het eerste Nijmeegse station. De eerste treinverbinding van Nijmegen was met Kleve (!) en dat station lag op de plek waar nu concertgebouw de Vereeniging ligt. Het bijbehorende monument staat dan weer op het Valkhof!?

Meer informatie: gemeente Nijmegen
Foto: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed